Aplike Nedir? – Elde Aplike Nasıl Yapılır

Bir arkadaş aplikeleri nasıl yaptığımı sormuş, örnekle aktarmak istedim, ancak hayata geçirebildim 🙂 Bu aplike yaptığım parçayla yastık yapacağım, 30cm x 30cm mini bi yastık, Yaptığım işlerden hiç kendime saklamıyordum, bunu kendime bebe çeyizi yapmaya karar verdim 🙂

Kullanılan malzemeler;

* Renkli kumaşlar
* Şeffaf tela
* Karbon kağıdı
* Kalem
* Renkli işleme ipleri
* Yazıcıdan alınmış aplike yapılacak resim çıktısı 🙂

Tela Nedir?

İlk defa yapacaklar için tela yı tanıtmak isterim, telanın aplike yapmada kullanılan iki çeşidi var, bez tela ve şeffaf tela olmak üzere. Ben burda şeffaf tela kullandım, bez telaya ihtiyaç olmadı. Şeffaf tela kumaşı birbirine yapıştırmak için kullanılıyor. Aşağıdaki gibi bişey. Bez tela ise bi tarafı yapışkanlı bi kumaş.

şeffaf tela

Bez telayı, eğer üste koyduğunuz kumaş alttakini gösteriyorsa kumaşın şeffaflığını gidermek için kullanıyoruz, kumaşı kalınlaştırıyoruz yani. Sonra yine şeffaf telayla aynı işlemi yapıyoruz.

Şeffaf tela ve bez tela ikisi de metre hesabı satılıyor, şeffaf olan daha pahalı. Böyle olması ilginç gelmişti bana. Bez telanın daha pahalı olmasını beklerdim, herhalde kullanma sıklığından öyle ücretlendiriliyor, neyse 🙂 Kumaş satan yerlerde bulabilirsiniz, tuhafiyelerde de vardır sanırsam.

Aplike Nedir?

Aplike, bir fon kumaş üstüne başka kumaş parçaları dikilerek desen oluşturma işlemine deniyor.

Aplike Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

* Öncelikle fon kumaş ve üste aplike yapılacak kumaşlar aynı cins olmalıdır. Yani saten kumaş üstüne pamuklu kumaşla aplike yaparsanız nizami olmaz, yıkanması gereken durumlarda bozulmalar yaşanır.

* Kumaşlar yıkanmış ve ütülenmiş olmalıdır. Bazen kumaşlar çekebiliyor. İşimizin nizami olması için de kumaşların ütülenmesi gerekli.

* Kullanacağınız kumaşlar boya veren cinsten olmamalı. Yıkandığında fon kumaşla aplike yapılan kumaş birbirine boya verebilir nihayetinde, bunu unutmamalıyız.

* Aplike yapılacak kumaş parçaları dağılacak cinsten olmamalıdır.

* Desen üstünde zaman zaman sadece işleme de kullanılabilir. Çok küçük desenler için aplike yerine işleme tercih edilmelidir.

Aplike Nasıl Yapılır?

1. Resmi belirledim, bu benim için uzun bir işlem 🙂 en çok beğendiğimi bulmak için bir çok resim baktım. Aşağıdaki resmi kullandım. Çok şirin dimi ablası 🙂

Bebek için hazırlayacağınız ürünlerde kullanmak üzere bloga resimler ekledim, resimlere ulaşmak için tıklayınız.

aplike nasıl yapılır

2. Desenler için kullanacağım kumaşları hazırladım, daha önceki işlerimden kalan parça kumaşlar vardı ben onları değerlendirdim. Kumaşları telanın ön yüzüne yerleştirdim ve ütüledim, tela parça kumaşlarıma eriyerek yapışmış oldu.

Aman dikkat edin ütünüzü telaya değdirmeyin, yapışır, kirlemeyin ütünüzü. İsterseniz üstüne bi kağıt koyun kağıt üstünden ütüleyin ki ütünüze yapışmasın.

aplike yapımı

3. Kumaşla resmi birbirine iğneleyip, karbon kağıdını araya koyarak deseni kumaşa geçirdim ve kumaşı kestim. Kafanın üstüne şapka geleceği için düzgün olması adına çizginin biraz daha yukarısından kestim. Kolajdaki en son fotoda görebilirsiniz. Gagayı sadece kafadaki yerini belirleyebilmek için çizdim, turuncu kumaştan onu da ayrıca yapacağız.

aplike yapımı
adım adım aplike yapılışı

4. Üç numara ile aynı işlemleri şapka, gaga, şapkanın üstündeki yamalar içinde yapıyoruz. Böylelikle kullanacağımız kumaşlarımız hazır olmuş oluyor. (Şapka ve gaga üstündeki kıvrım detaylarını da çiziyoruz. İşleme ipiyle belirginleştireceğiz bu çizgileri.)

5. Deseni kumaş üstüne karbon kağıdıyla geçiriyoruz. Her yeri detaylı çizmenize gerek yok, sadece yerini belirleseniz yeter. Ben bacakları ve Z leri işleme ipiyle yapacağım için onları çizdim, farkederseniz civcivle ilgili pek detay çizmedim. Telanın altında kağıt oluyor, onları çıkarıp sırasıyla kumaşa yerleştirip ütüledim. En alttakinden başlayarak yerleştirip ütüledim. Örneğimizde en altta vucut, sonra şapka, sonra yamalar ve gaga.

aplike yapılış adımları
adım adım aplike yapılışı

6. Sıra geldi kenarları dikmeye. Aşağıdaki iplerden kullandım, işleme ipleri. Belki bi adı vardır amma velakin ben işleme ipi diyorum. Ne kadar güzeller dimi, bayılıyorum renkli renkli iplere, renkli renkli kumaşlara. Ben aplike yaparken veya başka şeylerde de kullanıyorum fakat bu iplerle ilk tanışmam kanaviçe ile oldu. Kanaviçe için şimdi başka ipler de kullanıyorlar.

isleme ipi
İşleme İpi

Aplike yaparken kenarları elimle battaniye dikişi yapıyorum ben, makinede de zigzag dikişle yapabilirsiniz. Tercihinize göre. Tavsiyem ince işleri bu şekilde yapmanız. Battaniye dikişi aşağıdaki gibi yapılıyor. Kumaş rengine uygun ipler seçerek tüm kenarları battaniye dikişi ile geçtim.

battaniye dikişi nasıl yapılır
Battaniye Dikişi

7. Gözler, kaş, bacaklar, Z (uyku işaretleri) hepsini işleyerek yaptım. Gözler, kaş, Z (uyku işaretleri) ni yaparken elde makine dikişi tekniğini kullandım. Bacaklarda ise iğne ardı tekniğini yaptım. Basitce fotoğrafladım.

Not: igne ardının fotosu bana ait degil, netten aldim belirteyim 🙂

Elde Makine Dikişi
Elde Makine Dikişi
Nakış İğne ardı
Nakış İğne ardı

8. Şapkanın ucuna da ponpon kondurduk mu tamamdır. İşlemimiz tamamlanmış oldu.

elde aplike yapımı

Çok şirin be yahu, Yastık halini aldığında ki aşamaları da ayrıca paylaşacağım.

Yorumlarınızı bekleriz,

Hayırlı işler, bol kazançlar ola..

 

13 Comments

Add a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Pin It on Pinterest