Ana içeriğe atla

Kanaviçe İşlemenin Püf Noktaları



Kanaviçe sabır isteyen bir o kadar da güzel, kullanışlı bir nakış. Kanaviçe kolay görünmesine rağmen her işte olduğu gibi muntazam görünmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar var. Çarpının nasıl yapıldığı, hangi ip ve iğneyle, hangi gerginlikte yapıldığı ortaya çıkan desenin güzelliğini etkilemekte.

KANAVİÇE İŞLERKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?

İşleme yapılacak materyallerin seçimi oldukça önemlidir. Kumaş, desen, iğne seçimlerinin birbirine uyumlu olması işinizin güzelliğini etkiler.

1. Kumaş Seçimi

Kanaviçe işlemeye niyetlenen öncelikle yapacağı işin niteliğine uygun olarak kumaşını seçer. Kumaş tipleri ile ilgili bilgiyi önceki yazımızda vermiştim, önceki yazıya ulaşmak için tıklayınız.

2. Desen Seçimi

Seçilen kumaş sıklığına göre desen küçülür, bu durum dikkate alınarak desen seçilmelidir. Örneğin aşağıda aynı şablon farklı countlardaki 10 kumaşa işlenmiş. Desenlerin en küçüğü 1cm, en büyüğü 3cm boyutunda.

      1-   11 count etamin
      2-   12 count etamin
      3-   14 count  etamin
      4-   28 count evenweave, kumaşa iki iplik üzerinden işlenmiş
      5-   18 count etamin
      6-   36 count etamin,  iki iplik üzerinden işlenmiş.
      7-   22 count keten
      8-   25 count evenweave, tek iplik üzerinden işlenmiş
      9-   28 count evenweave, tek iplik üzerinden işlenmiş
      10- 36 count keten, tek iplik üzerinden işlenmiş

3. Kanaviçe İşlemede İplik Seçimi

İp olarak muline veya işleme ipleri tercih edilebilir. İşlenecek ipin kalınlığıyla kumaş güzel denk getirilmelidir. Bunun için genel bir kural yoktur tabi ki, göz zevkinize göre ayarlamalısınız.

Muline iplikler Türkiye'de DMC marka ile daha çok biliniyor. Ebay, aliexpress gibi sitelerde bu ipliklerin DMC marka olmayanları çok daha uyguna satılıyor. Fikir edinmeniz adına bir kaç ürün linki paylaştım. Bir göz atabilirsiniz.
Muline İplikleri uyguna nerden temin edebilirsiniz bilgisi için tıklayınız efenim.

Daha fazla kat ip ile, daha net bir desen elde ediliyor. Aşağıdaki resimlerde farklı dokuma sıklığındaki etaminlere, farklı kat ipliklerle kanaviçe yapıldığındaki sonucu görebilirsiniz. Yanda görülen sayılar kaç iplik ile işlendiğini belirtiyor.
İplik kalınlığı seçiminde kanaviçe yaptığımız kumaş renginin etkisini de gözardı etmemek gerekli. İplik kat sayısı arttıkça işlenen desen belirginleşir. Tabi ki iplik kalınlığı çok fazla olursa bu defa da delikler büyür, iplikler üst üste gelir, desen çirkinleşir, istediğimiz sonucu elde edemeyiz. Kısacası karar vermesi sizden, kumaşın sıklığına göre en uygun ayarı sizin belirlemeniz gerekiyor. Aşağıya eklediğim resimdeki turunculu etaminde kat sayısı arttıkça sarı rengin belirginleştiğini gözlemleyebilirsiniz.

4. İğne Seçimi

İğne seçimi kanaviçe işlemede önemli. Kalın delikli kumaşlara kalın iğneler kullanılırken, sık olan kumaşlara ince iğneler tercih edilmeli. İnce delikli kumaşlara kalın iğneler kullanılırsa kumaşın deliklerinin büyümesine neden olur ve görüntü bozukluğu olur.

Kanaviçe işlemede, ucu küt ve iplik geçirilecek delikleri geniş iğneler kullanılıyor. Ucunun küt olması hem elimize batmaması, hem de işlerken kumaşın yapısını bozmaması açısından önemli. Deliklerin geniş olması ise ipin geçirilirken ve işlerken dağılmamasını sağlıyor.

etamin işleme iğne seçimi

Hangi kumaş sıklığına hangi iğne kullanılmalı tavsiyesi içeren listeyi de eklemiş bulunayım. İğne inceliği ile kumaş sıklığı benzer oranda artıyor.

kanaviçe işleme iğne seçimi

Kanaviçe İşlerken Dikkat edilecek Hususlar

Malzemelerimizi belirledikten sonra, işleme yaparken de dikkat edilmesi gereken hususlar var.

1. Deseninizin eğer simetrik olmasını, kumaşı ortalamasını isterseniz desenin ortasını ve kumaşın ortasını belirleyip ortasından işlemeye başlayabilirsiniz.

2. İşlemeye başlarken ve bitirirken ipliği düğümlemeyip, biraz uzun bırakıp, sonrasında işlenen kısımların arasına alabilirsiniz. İpliği düğümleyince, ütü yaparken, ütü düğüme takılıp kumaşı zedeleyebilir. Ayrıca ütü yapınca düğümün izi kalıyor kumaş parlıyor, kıyafetlerinizde de deneyimlemişsinizdir bu durumu. Hem böyle yapmak, işlemenizin tersinin de düzgün görünmesine yardımcı olur.

Kanaviçe bitişini ve başlangıcını aşağıdaki gibi yapabilirsiniz.



3. Hep aynı yönde işlemeye gayret gösterirseniz kumaş tersinde de deseniniz karmaşık görünmez, işlemeniz de düzgün olur.

4. İşlerken ipi çok uzun tutmamak gerekli.  Defalarca kumaş içinden geçen ipin yapısı bozulabilir, tülerme yapabilir.

5. İpliği çok çekerek sıkı işlenmemelidir, kumaşın büzülmesine neden olabilir, güzel gözükmez.

6. İşleme yaparken kasnak kullanmayı tercih etmelidir. Kasnak, kumaşın gergin olmasını sağlayıp işlemenin düzgün yapılmasını sağlar. Etamin için gerekmeyebilir.

7. İşlemeye başlamadan kumaşı yıkamanız kumaşınızın sıkılaşmasına, deliklerin belirginliğini kaybetmesine neden olabilir. Bu nedenle işleme bittikten sonra yıkanmalıdır.

8. Ütü yapmanız gerektiğinde iplerinizin canlılığını kaybetmemesi adına, tersten ütülenmesi tercih edilmelidir.

9. Eğer yine de kumaşınızın arkası ip karmaşası şeklinde görünüyorsa tela ile telalayabilir yahut kumaşla astar yapabilirsiniz.


Kanaviçe ile ilgili faydalı bilgiler edindikçe yazıyı güncelleyeceğim.
Şimdilik görüşmek üzere diyelim, herkese selamlar :-)
Yorumlarınızı bekleriz efenim.



Popular Posts

Baby Nest / Bebek Yuvası Yapılışı

Minnak yiğenim Kerem'imiz için kardeşceğizimin abla bana bundan yapar mısın demesiyle haberim oldu varlığından, Güzel de oldu :)  Bu amacla ise baslayip ayni kumasla alt açma bezi ve emzirme yastigi da yaptim.
Bebek yuvası, baby nest, kuş gözü diye adlandırılan mini bebe yatağı. Bebeğin gece yatakta yanınıza aldığınızda ezilmemesini sağlıyor. Tabi yatak gibi de kullanabilirsiniz. Salonda mutfakta bebeğinizi yanınıza alabilirsiniz. Şimdilerde kare olanlarını da yapıyorlar. Kare olanları görünce, kare olanı dikmek daha kolayken neden bu şekilde oval olarak ortaya çıkmış diye düşündüm, şeklinden dolayı anne rahmine benzediğini yorumladım. Bir de küçük ölçülerde yapılıyor, anne karnında bebek dar yerde malum, bebeğe onu mu hatırlatıyor acep diye de ek bir tahmin yürüttüm. Malum bizde de kundak geleneği var, aynı durumdan ötürü. Belki bilmeyenler vardır, kundak bebeğin kendini güvende hissetmesini sağlarmış. Tabi bunun aksini savunanlar da var.
Bunlar benim çıkarımlarım tabi, doğrusun…

Bulut Yastık Yapımı / Dikimi

Arkadaşımın bebesi için yaptıydım. Burası benim için yaptıklarımın günlüğü gibi. Gerçi biraz tembelim ayda yılda bir paylaşıyorum.

Kalıp:

Yaptığım yastığın kalıbını A4 kağıtlarına çıktı alabilecek şekilde çıkardım. Belki büyük yapmak isteyen olur diye büyük şekilde de çıkardım. İki ayrı pdf nin biri benim yaptığım ölçülerde, diğeri ise benim yaptığımın iki katı büyüklüğünde.  Kalıpları isteyenler yorum yapabilirlerse maillerine göndereyim. İsterseniz benim gibi kendiniz de çizebilirsiniz tabi.

Gerekli malzemeler;
* Kalıp ölçüsünde kumaş; kumaş cinsi polar, normal pamuklu kumaş, pazen kullanılabilir. Kumaşın rengi illa beyaz olmasına gerek yok, renkli renkli yapılabilir.

* Boncuk silikon (Gramını bilmiyorum ama göz kararı alabilirsiniz çok gitmiyor)
* İnce keçe
* İşleme ipi


Yapılışı:
1.    Öncelikle gazeteye kalıp çıkardım, kendim çizdim.
Kumaşa yerleştirip kalıbı kumaşa çizdim, çizgiden 1'er cm bırakarak kumaşı kestim. Aynı işlemi tekrar yaptım. İki parça hazırlanmış kumaşımız oldu.…

Alt Acma Örtüsü / Bezi Yapımı

Selamlar olsun herkese,

Babynestten kalan kumaşları değerlendirme volume 2 :)

Kardeşim benden yiğenim için babynest istemişti, ben de daha neler yapabilirim diye araştırırken rastladım alt açma bezine. Çok mantıklı geldi, alt açma bezi hazır paketli kullan at şekilde de satılıyormuş. Tabi tecrübeli anneler bilirler, bendeniz yiğenlerim vasıtasıyla öğreniyorum. Kendi bebeğim ne zamana olur kısmet :-) Nasip olursa ona da dikeceğim inşallah :-)

1 er metreden iki metre kumaş almıştım, babynest, alt açma bezi ve emzirme yastığı üçüne de yetti kumaş. Kumaşın enini tam hatırlamıyorum ama 2.40 olmalı.

Alt açma örtüsünün internette bir cok ornegi yapılmış, ben artı olarak kenarlarını oval yaptim ve ustune vintage desenler kullanarak aplike yaptim. Burda zurafa kullandim, bebek yuvasinda da benzer tarzda olan kaplumbagalari kullanmistim. Aplike yapmayı seviyorum, bir nevi özgürlük gibi geliyor. Alt açma örtüsüne, pratik olsun diye de bir dugme ekleyip, biyeyi kenarlarindan da dikerek ilik yapt…